Företagsbilder


Visst, en bild kan säga mer än tusen ord – men vad händer om bilden inte går att tyda? 😅


Brusiga, mörka eller suddiga bilder ger inte rätt första intryck (om man inte jobbar med medveten oskärpa såklart som ibland kan användas för att förstärka en känsla/stämning 😉).


Problemet?

När bildkvaliteten brister, känns det som att företaget inte riktigt bryr sig om sin visuella presentation. Det kan göra att kunden tappar intresset innan de ens hunnit läsa texten eller förstå erbjudandet.


Men varför blir bilderna dåliga?

📸 Dåligt ljus – en klassiker som gör bilder mörka och brusiga.

📸 Brist på kunskap om hur kameran fungerar – man kanske inte använder rätt inställningar.

📸 Fel storlek/format för det valda mediet – t.ex. kan bilder som är för små ser pixeliga och oprofessionella ut på skärm.


Lösningen?

- Använd bra ljus – naturligt, studiobelysning, eller ett fönster med solsken (utan att det blir ett motljuskaos).

- Ha rätt verktyg – och lär dig grunderna i din kamera eller mobil!

- Eller ännu enklare: ta in någon som faktiskt vet vad de gör (🙋‍♀️).


Så, nästa gång du kollar igenom företagets bilder, ställ dig frågan: Speglar de kvaliteten ni faktiskt levererar? Om svaret är tveksamt – kanske det är dags att göra något åt det.